Avsnittet: #111 – Hackers vs. Gamers
Inspelat: 2021-02-12 (publicerat 2021-02-14)
Deltagare: Erik Zalitis, och Mattias Jadesköld
Lyssna på avsnittet
Medan du lyssnar
Så spel är ingen lek, alltså? De flesta datorspelarna är de som spelar ibland, som jag och Mattias. Men det finns en stor klunga ”gamers”, där spelandet är en livsstil. Den som lär sig att bli en duktig spelare är också sannolik att lära sig programmering och kanske senare att knäcka system. Det sistnämnda är inget problem så länge de fattar att inte börja sin bana som cyberbrottsling utan håller sig till att knäcka sina egna system eller andras med deras tillstånd.
Men för ”gamern” som börjar gå denna bana, är det inte främst pengarna, de snabba bilarna eller kanske att bli en hackervärldens Lex Luthor som lockar. Det handlar om tillhörighet och att vara någon i gruppen.
Men de riktiga cyberbrottslingarna vakar över de unga nykomlingarna för att kunna värva dem. Vad kan man göra åt detta och vad görs? NCA anser att ett allvarligt samtal med den nykläckta hackaren om var resan leder och att man kan få allt hackingen erbjuder på laglig väg, kan lösa problemet tidigt.
Säkerhetsindustrin skriker efter folk som kan hacka, säkra och bygga arkitekturer inom området. Men för den som valt den olagliga vägen är dörren dit stängd.
… Sen det andra problemet: spelarna och spelföretagen är en stor måltavla för hackare själva.
One reason that we believe the gaming industry is an attractive target for hackers is that criminals can easily exchange in-game items for profit,” Martin McKeay, Security Researcher at Akamai said in a statement. “Furthermore, gamers are a niche demographic known for spending money, so their financial status is also a tempting target.
Vad kan man göra med en identitet? Mycket, men mina tankar är främst:
- Kartlägga personer.
- Förberedelse för ID-kapning.
- ”Credential stuffing” för att ta sig in på andra ställen med användarnas inloggningsuppgifter.
- Sno spelarens utrustning i form av rustningar och vapen och sälja dem.
- Köpa saker för spelarens pengar.
Länkar
- En av våra källor för statistiken
- NCAs rapport om cyberkriminalitet
- En i raden av situationer där någon dödat en spelare på riktigt på grund av vad som hänt i spelet
- Akamais rapport
Felaktigheter
- Inget att rapportera denna gång. Kommentera gärna om ni
inte håller med omhittar fel i något vi sagt.