Avsnittet: 123 – Skam, skuld och gamification
Inspelat: 2021-04-30 (publicerat 2021-05-09)
Deltagare: Erik Zalitis och Mattias Jadesköld.
Lyssna på avsnittet
Medan du lyssnar
Så det kan vara direkt vanskligt att skrämma folk med vad som händer om de inte ser över sin del av företagets säkerhetsarbete. Men det är ändå väldigt kraftfullt att skapa en kultur där man fostrar ett ”såhär gör vi inte här”-tänkande för att stoppa slarv och underlåtenhet. Dock verkar man faktiskt kunna ta till ”gamification” för att nå detta mål utan att skapa obehag för de anställda, alltså att göra säkerhetsarbetet till ett spel för att väcka vår tävlingsinstinkt till liv. Detta är en positiv form av manipulation som, rätt hanterad, kan få folk att faktiskt finna spänning i säkerhetsarbete.
För vem vill inte bli ”chief-lead-it-security-master of remembering to logout before going home” ? Dessa titlar är givetvis på Engelska, för det låter bäst så. Skämt åsido, rätt utformat fungerar detta! Man behöver (och bör nog) inte gå totalt utanför rimlighetens gränser. Men en säkerhetsrelaterad frågesport där man få poäng är betydligt mer på en vettig skala om du frågar mig.
Bilderna är från MSBs DISA-utbildning och visar på en frågesport som liknar lite gamification-konceptet. Men det saknar kanske elementet av tävlan, eftersom myndigheter måste vara försiktiga med sådant…
Vi ska inte hänga ut Webhallen, men de bör nog anses vara en av de företagen som satsat hårdast på gamification för att öka försäljningen. Detta är ju mer manipulation och ökar knappast it-säkerheten hos folk. Men de psykologiska mekanismerna är i stort sätt de samma. Och personligen har jag inga egentliga problem med det.
Detta är dock bara en utvikning, låt oss gå tillbaka till huvudämnet – gamification för att lära folk IT-säkerhet…
Är det inte elakt att få folk att tävla om att kunna IT-säkerhet på detta sätt? Det tycker inte jag, eftersom det inte på något sätt hymlas med avsikterna och att man faktiskt försöker göra processen att öka säkerheten till någonting positivt för de som är med. På många företag måste man idag faktiskt gå igenom kunskapskontroller för att få behålla sina nätverksbehörigheter. Det är milsvida från att driva folk med fruktan, skam och skuld. Och gamification leder också bort från detta destruktiva beteende.
Länkar
Felaktigheter
- Inget att rapportera denna gång. Kommentera gärna om ni
inte håller med omhittar fel i något vi sagt.