20 november, 2022

#187 – Rullande säkerhet

Avsnittet: 187 – Rullande säkerhet
Inspelat: 2022-11-17 (publicerat 2022-11-20)
Deltagare: Erik Zalitis och Mattias Jadesköld.
Detta avsnitt är ett samarbete med Nordlo.

Två rostande bilar från representera dagens avsnitt om rullande säkerhet.
Rullande säkerhet? Knappast. Dessa bilar har rullat klart.

Lyssna på avsnittet – rullande säkerhet

Medan du lyssnar

Jag har inget körkort – där, nu har jag sagt det. Mattias har körkort, men kör inte så mycket bil. Så vi är troligen inte redo att skapa en bilpodd. Men IT-säkerhet i bilar, det kan vi. Jag har pentestat en bildatorn i från en truck för några år sedan. Och det är på riktigt när det gäller rullande säkerhet. Ett misstag kan få dödliga konsekvenser.

Andy Greenberg från tidningen Wired, lät ju sin bil hackas av ett gäng pentestare när han åkte på en motorväg. Hans radio spelade helt plötsligt hiphop, kylanläggningen gick på högsta effekt och han styrde ut mot och vägrenen. Ja, han tappade helt kontrollen över fordonet.

Så, vi vet att dessa moderna bilar är mirakel av funktionalitet. Men är vi medvetna om säkerhetshoten? Så är nog inte fallet. Det finns skäl till oro när frågor som ”vem är skyldig i en krock om assistentsystemet slutar fungera korrekt?” eller ”är föraren verkligen i full kontroll över sitt fordon?”.

Vi pratar också om Volvo, vars nyckelord säkerhet har varit ett har något de blivit kända för. Vi måste här också nämna skillnaden mellan ”safety” och ”security”. Det är två olika typer av rullande säkerhet för bilar och där det förstnämnda varit viktigt för industrin, så är det sistnämnda något som inte övervägts tillräckligt.

Greenbergs bil hade en ”kommunikationsbuss”, alltså en form av nätverkskanal, som gjorde att alla komponenter som radion, kylanläggningen och radio kunde kommunicera med varandra. Hackarna hade därför inga problem att ta över bilen.

När vi får självkörande bildar, kommer säkerhetsproblemet visa sig. Det är nu vi måste kräva av industrin att de bygger allting säkert.

Länkar – rullande säkerhet

Felaktigheter

  • Inget att rapportera denna gång. Kommentera gärna om ni inte håller med om hittar fel i något vi sagt.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to top